Epäasialliset sähkön puhelinmyyjät vaivanneet lähes joka kolmatta suomalaista: yleisimpiä ongelmia ovat sopimusten tyrkyttäminen ja myyjän töykeä käytös

Lähes kolmannes suomalaisista on ollut tekemisissä epäasiallisen tai aggressiivisen sähkön puhelinmyyjän kanssa, kertoo Paikallisvoima ry:n Yougov-tutkimusyrityksellä teettämä kysely.

Kyselyssä 29 prosenttia vastaajista kertoi joutuneensa kuluneen vuoden aikana epäasiallisen myynnin kohteeksi. Heistä vain viidennes muisti häiritsevää puhelinmyyntiä tehneen myyjäyhtiön nimen.

Yleisimmiksi ongelmiksi koettiin myyjän sopimusta tyrkyttävä ja töykeä käytös, jotka yhdessä kattoivat kolme viidesosaa epäasiallisista myyntiyrityksistä. Joka seitsemäs vastaaja oli myös saanut virheellistä tietoa, ja joka kymmenes oli pettynyt sopimukseensa, sillä se ei vastannut puhelimessa sovittua.

–  Valitettavasti tilanne ei ole parantunut parin vuoden takaisesta, vaan koronakriisin aikaan puhelinmyynti on jopa lisääntynyt, sanoo Paikallisvoiman toiminnanjohtaja Toivo Hurme tiedotteessa.

Luottamus sähkön puhelinmyyntiin on ollut heikkoa pitkään. Vuonna 2018 tehdyssä kyselyssä puolet vastaajista kertoi epäilevänsä myyjien väitteiden todenperäisyyttä, Paikallisvoiman tiedotteessa kerrotaan.

Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston lokakuussa 2019 toteuttaman selvityksen mukaan kuluttajat suhtautuivat puhelinmyyntiin erittäin kielteisesti, ja valtaosa olisi valmis kieltämään puhelinmyynnin kokonaan. Yli puolet oli huolissaan siitä, että puhelinmyyjä saattaa huijata heitä.

Puhelinmyynti koettiin lisäksi yksityisyyttä häiritseväksi. Kuluttajat kannattivat myös vahvasti puhelinmyynnin tarkempaa sääntelyä ja ennakkosuostumusta, joka kuluttaja voisi antaa myyjäyhtiöille.

Paikallisvoiman tilaamaan kyselyyn vastasi tuhat suomalaista, ja sen virhemarginaali on 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa. Paikallisvoima ry on paikallisten ja alueellisten energiayhtiöiden edunvalvontajärjestö.

Lähde: Savon Sanomat

Author: Kirsi Seppänen