Neste, HERE ja PTV selvittivät: karttapalvelut eivät aina ehdota ilmastoystävällisintä reittiä

Neste, HERE Technologies ja PTV Group selvittivät keväällä 2020 reittivalinnan vaikutusta tieliikenteen päästöihin. Pääkaupunkiseudulla toteutettu testi osoitti, että ajoreitin valinnalla on merkitystä ilmaston kannalta etenkin kaupunkialueilla lyhyitä matkoja ajettaessa. Ilmastoystävällisempi reitti* vähensi hiilidioksidipäästöjä jopa 6 % verrattuna nopeimpaan reittiin, ajoajan pidentyessä vain joitakin minuutteja. Tutkimustulosten mukaan karttapalvelut eivät aina ehdota ilmastoystävällisintä reittiä.

Testikuljettajat ajoivat kolme kertaa 13 eri matkaa, jotka olivat olosuhteiltaan samankaltaiset; ensiksi huomioiden karttapalvelun ehdottaman nopeimman reitin sekä kahta muuta vaihtoehtoista reittiä. Teknologian tutkimuskeskus VTT analysoi autoihin asennetuista mittauslaitteista saadun datan, jonka jälkeen saaduista tuloksista tehtiin päätelmät hyödyntäen HERE:n ja PTV:n algoritmeja. “Tuloksista selvisi, että navigaattorin suosittelemista nopeimmista reiteistä kaksi kolmesta olivat myös polttoaineen kulutuksen ja näin ollen hiilidioksidipäästöjen kannalta parempia vaihtoehtoja. Kuitenkin joka kolmas reitti oli ilmaston kannalta huonompi vaihtoehto johtaen korkeampiin päästölukemiin. Laskimme, että noudattamalla aina ilmastoystävällisintä reittiä saavuttaisimme yli 6,36 % hiilidioksidipäästöjen säästön verrattuna navigaattorin ensisijaisesti tarjoamiin reitteihin. Ajoaikaa tämä ei kuitenkaan lisää merkittävästi”, toteaa johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä.

Nesteen, HEREn ja PTV:n kokeilu toteutettiin kuluneen kevään aikana pääkaupunkiseudulla. Jos matka valittaisiin aina ilmastoystävällisimmän ajoreitin perusteella, tämä tarkoittaisi Helsingin seudulla lähes 80 600 kiloa pienempiä vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä. Määrä vastaa lähes 20 000 helsinkiläisen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä tai 30 000 henkilöauton poistamista tieliikenteestä vuodeksi. “Innostuimme tämän tutkimuksen testituloksista niin paljon, että toivomme niiden johtavan muutokseen karttapalveluissa: ne voisivat jatkossa tarjota ilmastoystävällisimmän reitin ensisijaisena vaihtoehtona. Meidät on opetettu käyttämään nopeinta ajoreittiä, mikä ei ilmaston kannalta ole aina paras vaihtoehto. Yksittäisen kuluttajan olisi kuitenkin helppoa vähentää päästöjä valitsemalla reitin, joka maksaa vain muutaman minuutin lisäyksen ajoaikaan”, Hyötyläinen sanoo.

*) Ilmastoystävällinen ajoreitti perustuu mahdollisimman pieneen polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta pienempiin hiilidioksidipäästöihin. Ilmastoystävällinen reitti voidaan laskea ottamalla huomioon esimerkiksi ajomatkan pituus, keskinopeus sekä oletettavat pysähdykset.

Lähde: Neste 

Author: Saara Teirikko