Hallitus tukee matkailun elpymistä ja kehittämistä 4,5 miljoonan euron lisärahoituksella

Hallitus tukee matkailun kehittämistä alueilla 4 miljoonalla eurolla. Lisäksi hallitus suuntaa kotimaanmatkailua edistävään kampanjaan 0,5 miljoonaa euroa. Tavoitteena on auttaa matkailuyrityksiä toipumaan koronakriisistä ja lisätä matkailua kotimaassa.

– Matkailemalla Suomessa voimme tukea paikallisia palveluita ja yrittäjiä. Matkailu vaikuttaa myös monien muiden alojen piristymiseen ja työllisyyteen. Turvallisen matkailukesän takaamiseksi matkailuyritysten ja matkailijoiden tulee kuitenkin muistaa noudattaa terveys- ja turvallisuusohjeita. Matkailuyritysten on myös tärkeää kehittää toimintaansa pidemmällä aikavälillä. Siksi hallitus nyt panostaa matkailuun lisärahoituksella, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Koronatilanne on vaikuttanut voimakkaasti erityisesti matkailualaan. Hallituksen lisärahoitus tukee alueiden mahdollisuuksia kehittää matkailua, vahvistaa alueen matkailukehittämisen johtamista ja koordinointia sekä tehostaa yhteistyötä.

Rahoitus on tarkoitettu matkailun alueorganisaatioille ja vastaaville alueella laaja-alaisesti matkailua kehittäville toimijoille, jotka tukevat yritysten toimintaa. Matkailuyritykset ovat Suomessa keskimäärin hyvin pieniä, ja erilaiset verkostot ja organisaatiot tukevat näiden toimintaa. Suomessa toimii noin 70 alueellista matkailuorganisaatiota, jotka vastaavat matkailun edistämisestä tietyllä rajatulla alueella, kuten matkailukeskuksessa, kunnassa, useamman kunnan alueella, seutukunnassa tai maakunnassa. Organisaatioiden omistajuuspohja ja toimintatavat vaihtelevat.

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien alueelle sijoittuvien toimijoiden rahoittavana viranomaisena toimii Etelä-Savon liitto. Etelä- ja Länsi-Suomen maakuntien alueelle sijoittuvien toimijoiden rahoittavana viranomaisena toimii Varsinais-Suomen liitto. Rahoitushaku aukeaa heinäkuussa. Työ- ja elinkeinoministeriö ja liitot tiedottavat rahoitushaun avautumisesta sekä hakuehdoista ja arviointikriteereistä.

Rahoitus kohdennetaan valtakunnallisen kotimaanmatkailun kampanjan toteuttamiseen Suoma ry:n käynnissä olevan 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan yhteydessä. Kampanjalla pyritään vahvistamaan kotimaan matkailutarjonnan esilletuomista sekä edistämään yritysten myyntiä ja elpymistä koronakriisistä. Lisäksi tavoitteena on jatkaa kotimaan matkailukautta mahdollisimman pitkälle syksyyn. Kampanjan tarkemmista toimenpiteistä tiedotetaan myöhemmin.

Lähde: Valtioneuvosto

Author: Kirsi Seppänen