Kotimainen marjateollisuus yrittää sopeutua uuteen tilanteeseen vanhalla konstilla: ostamalla marjaa marjanostopisteillä. Sotkamolainen Marjex perustaa lähes sata marjanostopistettä ympäri Suomea. Marjex on marjayritys Arctic Internationalin omistama tuotemerkki ja aputoiminimi, joka jalostaa ja pakastaa marjoja.
Marjanostopisteet ostavat poimijoilta koko maassa mustikkaa ja puolukkaa ja pohjoisessa lakkaakin. Marjexin marjanostopisteistä pohjoisimmat ovat Kemijärvellä ja eteläisimmät Uudellamaalla. – Teemme kaikkemme, että tuotantoprosessit pystytään pitämään auki. Nyt satsataan suomalaiseen voimaan. Jos tämä onnistuu, niin tämä tulee jatkumaan vuodesta toiseen, sanoo Arctic Internationalin toimitusjohtaja Janne Naapanki.
Viime vuosina suomalainen marjateollisuus on ollut täysin Thaimaasta kutsuttujen marjanpoimijoiden varassa. Suomalaisia ei ole kiinnostanut marjojen myyminen yrityksille, mutta nyt usko ostopisteisiin on suuri, kun satokin näyttää hyvältä. – Nyt olisi mahdollisuus hakea hyvät lisäansiot marjametsistä. Tavoitteena on saada kiloja huomattava määrä suomalaisilta ja Suomessa olevilta ihmisiltä.
Marjanostopisteet alkoivat kadota toreilta ja kauppojen parkkipaikoilta 2000-luvun puolivälin jälkeen, kun thaimaalaisten marjanpoimijoiden kutsuminen Suomeen alkoi yleistyä marjayrityksissä. Kesäkuun alussa Thaimaa päätti, että se ei päästä kansalaisiaan matkustamaan Suomeen tai Ruotsiin. Myöhemmin Thaimaasta kerrottiin, että asiaa voidaan harkita uudelleen, mutta Thaimaan päätöksen antaminen on venynyt ja venynyt.
Marjayritykset ovat kehitelleet uudessa tilanteessa uusia reittejä marjoille. Osa yrityksistä toivoo, että mansikkatiloilta vapautuvat ukrainalaiset lähtisivät myös mustikanpoimintaan. Myös 4H aloittaa mustikanoston ensimmäistä kertaa moniin vuosiin. Pohjois-Suomessa moni onkin jo lähtenyt hillasoille ahkeroimaan.
Helpolla marja ei tule ostopisteistäkään, koska niiden perustaminen on aiheuttanut Marjexille kustannuksia. – Tämä on ollut aika huomattava kustannus. Jokaisessa ostopisteessä on henkilöt, jotka ostotoimintaa hoitavat, kertoo Naapanki. Normaalivuosina Marjex pyörittää useita miljoonia kiloja metsämarjoja. Nyt tavoitteena on ostaa yli miljoona kiloa mustikkaa ostopisteiden kautta.
Lähde: Yle