Suomen asema matkailumaana voi kohota koronan jälkeen – nyt on laitettava yrittäjien verkostot kuntoon

“Turvallisuus, tasokas terveydenhuolto ja hallinnon kiitelty toiminta koronakriisin hallinnassa eivät ainakaan vähennä kiinnostusta matkustaa meille.”

Koronapandemian vaikutukset matkailualaan ovat olleet rajut ympäri maailman. Kansainvälinen liikkuminen on vähentynyt dramaattisesti, ja moni matkailutoimija on selvinnyt pahimman yli lähinnä lisääntyvän kotimaisen kysynnän ansiosta. Maiden purkaessa pandemiarajoituksiaan moni tähyää jo tulevaisuuteen. Yleistunnelma on positiivinen, sillä ala kasvoi ennen koronaa reippaasti maailmantaloutta nopeammin. Ihmisillä oli keskimäärin enemmän aikaa ja rahaa elämysten kokemiseen kotipaikkansa ulkopuolella. Tämän trendin ennustetaan jatkuvan, kunhan pandemia väistyy.

Suomi, erityisesti Uusimaa ja Lappi, saivat osansa kasvusta. Maailman tähdet latasivat sosiaaliseen mediaan toistuvasti kuvia varsinkin Lapin talvesta. Korona iski kasvuun loven ja laittoi monet yrittäjät ahtaalle. Se ei kuitenkaan poistanut pidemmän aikavälin myönteisiä näkymiä.

Matkailun edistämiseksi työtä tekevien onkin tärkeää kysyä itseltään, millaisessa verkostossa he toimivat, onko verkko ehjä vai kaipaako se paikkaamista. Yrittäjien ja viranomaisten on muodostettava yhteinen käsitys tavoitelluista matkailijoista ja siitä, mitä näiden odotusten täyttäminen ja ylittäminen kultakin verkoston osalta vaatii. Liikkeelle pitää lähteä siitä, miltä kaikki näyttää asiakkaan silmin.

Lähde: MT

Author: Tuula Pohjola