Asiointiapuun on tullut ensimmäisen toimintaviikon aikana yhteydenottoja lähes 250 ja ostospalvelua on käyttänyt 87 henkilöä. Lahden kaupungin järjestämä palvelu on tarkoitettu asukkaille, jotka tarvitsevat asiointiapua koronavirustilanteen takia. Tyypillisesti hoidettavat asiat ovat ruokaostosten toimittaminen, postissa asiointi ja hoitotarvikkeiden hankinta silloin kun läheiset eivät pysty auttamaan. Ensimmäinen toimintaviikko on osoittanut palvelun tarpeellisuuden.
– Kauppa-asiat ovat hoituneet sujuvasti ja puhelinpalvelussa on annettu tietoa palvelun toiminnasta ja neuvottu tarvittaessa muissakin asioissa esimerkiksi etsitään yhteystietoja muihin palveluihin. Palvelun kysyntä on kasvanut koko ajan ja asiakkailta on saatu hyvää ja positiivista palautetta iloitsee Marja Mikola, Lahden kaupungin asiointiavun koordinaattori.
Asiointiapu luotiin poikkeustilanteen palveluksi. Tehtävään siirtyi kaikkiaan 25 kaupungin työntekijää, joista 20 hoitaa kauppa-asioinnit, 4 henkilöä vastaa puhelimitse tuleviin yhteydenottoihin ja yksi huolehtii toimistotehtävistä. Tämän lisäksi kaupungin logistiikka järjestää taksireitit tavaroiden toimitukseen ja taksit kuljettavat ostokset perille yhdessä avustajan kanssa.
Ostokset viedään asiakkaan ovelle ja varmistetaan että hän on paikalla. Asiointi ja tavaroiden kuljetus ovat tilaajalle maksuttomia. Ostokset tulevat tilaajan maksettavaksi jälkikäteen laskulla. – Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ja hyvällä mielellä tästä kaupungin tarjoamasta palvelusta. Kovasti on saatu asiakkailta kehuja ja kiitoksia. Kauppakassiin laitettu yhteystietolomake auttavista tahoista on myös saanut positiivista palautetta. Asiakkaalta kysytään aina puhelimessa myös kuulumisia, kertoo Marja Mikola
Palvelu mahdollistaa arjen asiointia koronavirusepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Palvelutarpeen jatko arvioidaan yhdessä viranomaisten kanssa ja valtion linjausten mukaisesti. Lahden kaupunki tuottaa palvelun Päijät-Hämeen Hyvinvointipalvelun kehitys ry:n kanssa.
Lähde: Lahden kaupunki