Suomalaisen Työn Liitto järjestää tänä vuonna kuudetta kertaa Osta työtä Suomeen -päivän. Teemapäivä osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia ja on omiaan muistuttamaan kuluttajia suomalaisen työn tärkeydestä ja kotimaisten tuotteiden ja palveluiden valinnan vaikutuksista. Tänä vuonna päivällä on erityinen arvo niin kuluttajille kuin yrityksillekin, sillä korona-aika on kurittanut Suomen taloutta, vaikeuttanut monien yritysten toimintaa sekä painanut suomalaisten työllisyyttä ja toimeentuloa. Nyt jos koskaan on syy valita kotimaista.
Suomen talouskasvu hidastuu edelleen ja kulutuskysyntä sekä vienti ovat reippaassa laskussa painaen myös työllisten määrää maassamme. Hidastuva talouskasvu on paljolti riippuvainen kotimaisesta kysynnästä, jonka vauhdittamiseksi kaikki toimet ovat nyt tarpeen.
Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan korona-aika on yhdenmukaistanut suomalaisten näkemyksiä suomalaisten tuotteiden tai palveluiden ostamisen tärkeydestä, sillä jopa kolme neljästä (77%) suomalaisesta pitää tärkeänä, että suomalaisia kehotettaisiin nyt ostamaan tuotteita ja palveluita, jotka työllistävät suomalaisia. Paikallisen yrittäjyyden tukemisen, suomalaisten raaka-aineiden sekä Suomessa valmistettujen ja suomalaisia työllistävien tuotteiden merkitys on kasvanut erityisen voimakkaasti niin elintarvikkeita kuin käyttötavaratuotteita ostettaessa. Peräti kolmannes vastaajista sanoi, että etsii aiempaa enemmän tietoa tuotteiden kotimaisuudesta ja valmistusmaasta. Erityisesti tämä kehitys näkyy naisten osalta.
Teemapäivän avulla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä ajatellen. Kymmenen euroa lisää kuussa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin tuo vuositasolla 10 000 työpaikkaa Suomeen. Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden, että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.
Osta työtä Suomeen -päivään voi osallistua ostamalla kotimaista, haastamalla ystävät mukaan ja osallistumalla keskusteluun somessa. Yrityksille on myös jaossa teemapäivän ilmeen mukaista materiaalia. Sosiaalisessa mediassa ovat käytössä tunnisteet #ostatyötäsuomeen ja #kymppikotimaiseen. Tutkimustiedot perustuvat Taloustutkimuksen Suomalaisen Työn Liitolle toteutettuun tutkimukseen, joka toteutettiin elokuussa 2020. Siihen vastasi 1200 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.
Lähde: Suomalaisen Työn Liitto