Koronapandemian aiheuttama huoli ja ahdistus lisääntyivät elokuussa − suomalaiset eivät kuitenkaan rajoita liikkumistaan yhtä paljon kuin keväällä

Ihmiset ovat nyt enemmän huolissaan koronasta kuin toukokuussa. 62 % vastaajista kertoi olevansa huolissaan pandemiasta. Nousua toukokuun vastaavaan lukuun on 14 prosenttiyksikköä. Myös ahdistus on kasvanut hieman. Vastaajista 22 % koki olonsa ahdistuneeksi vallitsevan tilanteen vuoksi, kun toukokuussa vastaava luku oli 18 %. Tiedot ilmenevät Enter 2020 -yritysten ja Elinkeinoelämän keskusliiton tekemästä kyselytutkimuksesta, jonka toteutti Kantar TNS Oy.

Kasvaneesta huolesta huolimatta suomalaiset rajoittivat elokuun lopussa toimiaan ja liikkumistaan vähemmän kuin toukokuussa – muun muassa kontakteja ystävien ja tuttavien kanssa ja asiointia kaupoissa ja palveluissa rajoitetaan vähemmän kuin keväällä. Luvuista on kuitenkin nähtävillä, että suomalaiset eivät enää liiku ihan yhtä vapaasti kuin kesä- ja heinäkuussa.

Tutkimuksen mukaan vain 39 % suomalaisista noudattaa kasvomaskisuositusta. Niistä, jotka eivät käytä maskia, alle viidesosa kertoi uskovansa, ettei käytöstä ole hyötyä. Huomattavasti isompi osa kertoi käytön jäävän, koska maskit ovat epäkäytännöllisiä, epämukavia, liian kalliita tai yksinkertaisesti unohtuvat helposti. Sen sijaan tartuntoja jäljittävään älypuhelinsovellukseen suhtauduttiin pääsääntöisesti positiivisesti. 57 % vastaajista kertoi vähintään kokeilevansa uutta koronaviruksen kartoittamiseen tarkoitettua Koronavilkku-sovellusta. “Maskin käytön kompastuskivet ja kiinnostus Koronavilkkua kohtaan kertovat, että vaivattomuus saa tarttumaan suosituksiin. Yrityksissä voitaisiinkin nyt miettiä, miten omia työntekijöitä voidaan tukea koronan vastaisissa toimissa ja suositusten noudattamisessa. Jotta korona pysyy kurissa, tarvitaan yhteistyötä yhteiskunnan eri toimijoiden kesken. Vaikka lopulta kyse onkin jokaisen ihmisen omasta käyttäytymisestä, on yritysten ja työyhteisöjen etu huolehtia turvallisuudesta ja sitouttaa ihmisiä toimimaan sellaisten käytäntöjen mukaan, jotka sopivat parhaiten kunkin yrityksen toimintaan. Kevään kokemusten pohjalta yritykset ovat koonneet runsaasti parhaita käytäntöjä ja meillä on kaikki edellytykset pitää tartuntaluvut kurissa ilman vastaavanlaisia yhteismitallisia rajoitteita. Toivottavasti mahdollisimman moni esimerkiksi lataa Koronavilkun”, sanoo sanoo VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

Tutkimus toteutettiin 21.-26.8. 2020 välisenä aikana ja siihen vastasi 1 124 henkilöä. Tutkimuksen virhemarginaali on 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa. Enter 2020 -kampanjan kokoamia parhaita käytäntöjä löytyy osoitteesta www.enter2020.fi. Enter 2020 on kampanja, jonka ovat käynnistäneet 10 Suomen johtavaa yritystä: Elisa, Fortum, K-ryhmä, KONE, Mehiläinen, OP Ryhmä, Terveystalo, Valio, VR ja VTT. Hankkeen alullepanija on Elinkeinoelämän keskusliitto.

Lähde: Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

Author: Saara Teirikko