Sust tulee vielä jotain -kampanja on viiden videon sarja, jossa monikulttuuriset nuoret kertovat kokemuksistaan koulu- ja opiskelumaailmassa. Kampanjavideot julkaistaan Helsingin kaupungin Mun Stadi YouTube-kanavalla 28. heinäkuuta.
Kaikki nuoret tarvitsevat tukea tasapuolisesti, mutta erilainen nimi, kulttuuritausta tai ulkonäkö on osoittautunut monelle ongelmaksi. ”Opon mielestä olisi pitänyt mennä amikseen, vaikka keskiarvo oli hyvä. Vanhemmilla oli erilainen kuva, että pojastani tulee lääkäri”, kuvailee videolla uravalmentaja Mustafe Hirsi kouluaikaisia tunteitaan, ”Perheeltä tulee paineita, että pidä huoli omasta kulttuurista, kavereilta ja koulusta taas ihan erilaista. Jossain vaiheessa tuntui, että on hukassa ja jäänyt molempien kulttuurien väliin.”
Kampanjan idea perustuu Opetus- ja kulttuuriministeriönkesäkuussa 2020 aloittamaan selvitykseen kulttuuritaustojen vaikutuksesta korkea-asteen koulutukseen. Ylen uutisoiman selvityksen mukaan Suomessa ainoastaan 27 prosentilla ulkomailla syntyneistä 30–34-vuotiaista on korkea-asteen koulutus, kun Suomessa syntyneillä luku on 47 prosenttia.
Helsingin Kontulasta kotoisin oleva räppäri, tubettaja ja yhteisövaikuttaja Hassan Maikal kertoo kampanjavideolla elävänsä suomalaisen ja somalialaisen kulttuurin välissä. Hän yhdistää molemmat kulttuurit positiiviseksi voimavarakseen.
Perustuslain yhdenvertaisuuden periaate velvoittaa viranomaiset, työnantajat, koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset edistämään yhdenvertaisuutta ja muuttamaan olosuhteita, jotka estävät sen toteutumisen. Helsingin nuorisoasiainjohtaja Mikko Vatka toivoo videoiden välittävän koulujen opettajille ja opinto-ohjaajille, kuinka suuri merkitys heillä on nuorten identiteetin kehittäjinä ja monikulttuurisuuden rakentajina.
Sust tulee vielä jotain -videokampanja on tarkoitettu ensisijaisesti nuorille, koulujen ja oppilaitosten opettajille sekä opinto-ohjaajille. Ne ovat katsottavissa myös englanninkielisin tekstityksin Mun Stadi YouTube-kanavalla. Pääyhteistyökumppanina toimii Sitra, muut yhteistyökumppanit ovat Global Dignity Finland, Diakonissalaitos, Vantaa, THL ja Helsinki.
Lähde: Helsingin kaupunki