Nuuskamaisesta nikotiinikorvaustuotteesta tuli miljoonabisnes – Proviisori: sitä käytetään nuuskan korvikkeena, kun rajat ovat kiinni

Kun valtioiden rajat ovat olleet koronan takia suljettuina, moni nuuskanhimoinen suomalainen on turvautunut uuteen nikotiininkorvaustuotteeseen.

Ylen tietojen mukaan mintunmakuinen nuuskamainen nikotiinipussi on nyt myydyin korvaustuote ja suositumpi kuin yksikään nikotiinipurukumi. Tuotemerkin omistaa tupakkajätti British American Tobacco.

Pelkästään huhtikuussa 4 milligrammaa nikotiinia sisältävien Zonnic-pussien myynnin arvo oli tukkuhinnoilla lähes miljoona euroa. Toukokuussa kauppa ylitti miljoonan.

Koronarajoitusten ollessa tiukimmillaan, huhti–toukokuussa, joka kolmas ostettu korvaustuote oli nuuskamainen annospussi. Maaliskuusta tuotteen myynti pomppasi 50 prosenttia.

Tuote on saanut Suomessa myyntiluvan lääkkeenä.

Luvan myöntää Fimea, joka edellyttää, että valmistaja markkinoi tuotetta myyntiluvan sallimalla tavalla eli tässä tapauksessa tupakasta vieroitukseen.

Fimean julkaiseman Kansallisen itsehoitolääkeohjelman mukaan itsehoidossa ei ole syytä olla lääkkeitä, joita voidaan käyttää väärin päihdetarkoituksessa.

Nikotiinin myynti vapautettiin vuonna 2015 kioskeihin ja kauppoihin, joissa ei anneta lääkeneuvontaa kuten apteekeissa.

Pekosen mukaan paluuta entiseen ei ole, ainakaan tällä hallituskaudella. Nikotiinikorvaustuotteiden myynnin siirtämistä takaisin apteekkeihin ei harkita edes kasvaneiden myyntilukujen valossa.

– Voisi pahimmillaan käydä niin, että tupakan myynti lisääntyisi, jos sitä olisi helpompi saada kuin korvaustuotteita, sanoo ministeri Pekonen.

Lähde: Yle

Author: Kirsi Seppänen