WWF:n Earth Houria vietettiin tänä vuonna aiempaa enemmän sosiaalisen mediassa ja turvallisesti kotona. Valojen sammuttaminen on Suomessa suosituin tapa osallistua maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan. WWF:n Kantar TNS:llä teettämän kyselytutkimuksen mukaan 34 prosenttia kyselyn vastaajista kertoi osallistuneensa lauantaina 28. maaliskuuta vietettyyn WWF:n Earth Houriin. Tulos vastaa 1,4 miljoonaa suomalaista.
”Suuri joukko suomalaisia osoitti Earth Hourissa, miten tärkeää ilmastonmuutoksen torjunta ja luonnonsuojelu meille on. Yhdessä voimme vaikuttaa niin ihmiskunnan kuin yhteisen planeettamme tulevaisuuteen ja hyvinvointiin”, sanoo WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder.
WWF:n Earth Hour -kartalle ilmoittautui yli 180 suomalaista yritystä, kaupunkia, kuntaa, yhteisöä ja organisaatiota. Suurin osa ilmoittautuneista sammutti valot esimerkiksi julkisivuista ja mainoksista. Maailmanlaajuisesti Earth Houriin osallistui ennätyksellisesti 190 maata ja maantieteellistä aluetta. Sosiaalisessa mediassa kampanjan aihetunnisteilla varustetut viestit saivat yli kolme miljardia näyttökertaa, ja tunnisteet nousivat suosituimmiksi 37 maassa.
”Tämän vuoden Earth Hour oli uskomaton osoitus yhteishengestä. Maailma on kohdannut valtavia haasteita COVID-19-pandemian vuoksi, ja juuri nyt meidän on tultava yhteen ja suojeltava yhteistä planeettaamme. Oli hienoa nähdä, miten ihmiset ympäri maailmaa kehittivät innovatiivisia somekampanjoita ja verkkotapahtumia, jotka innostivat suojelemaan luontoa ja ilmastoa yhdessä”, Rohweder sanoo. Kantar TNS kysyi Earth Houriin osallistumisesta internetpaneelissa 29.–30.3.2020. Kyselyyn vastasi 1193 ihmistä. Aineisto edustaa manner-Suomen 15–79-vuotiasta väestöä eli väestömäärältään 4,3:a miljoonaa suomalaista.
Lähde: WWF Suomi