Suomalainen kaupallinen radio saavuttaa nuorekkaan, mutta silti jo elämänkokemusta omaavan 35 vuoden iän tänään huhtikuun 27. päivänä 2020. Vuosikymmenten aikana kaupallinen radio on kasvanut, kypsynyt ja ollut aina ihmisille läsnä niin hyvässä kuin pahassa. Radio on nyt kiinteä osa laajempaa audion suosion nousua ja kaupallisesti ala on kasvanut viimeiset kuusi vuotta. Poikkeustilassa radio on ihmisten ystävä ja arjen rytmittäjä, jota kuunnellaan paljon: RadioMedian tuoreen kyselyn mukaan 62 % suomalaisista on lisännyt medioiden käyttöään poikkeusaikana.
Ensimmäinen suomalainen kaupallinen radio, Radio Lakeus, aloitti lähetystoimintansa Nivalassa 27.4.1985. Vain muutamaa päivää myöhemmin Helsingissä kaikuivat Radio Cityn ensimmäiset lähetykset. Samana vuonna aloitti yhteensä 18 uutta kaupallista radiokanavaa ja Suomen radioaallot olivat siirtyneet peruuttamattomasti kilpailun aikaan – ensimmäisenä maana Pohjoismaissa.
Vuosien varrella kaupallisen radiotoiminnan kilpailu vauhdittui ja ensimmäisen viisivuotisen toimilupakauden alkaessa vuonna 1989 paikallisradioita oli jo 51. 90-luvun aikana kaupallinen radio kasvoi paikallistasolta ensin puolivaltakunnalliseksi ja sitten valtakunnalliseksi, kun Radio Nova aloitti toimintansa vuonna 1996. Vuonna 2012 radioiden toimilupakausi muuttui kahdeksanvuotiseksi ja nyt vuoden 2020 alussa toimilupakausi on pidennetty 10 vuoteen. 1.1.2020-31.12.2029 toimilupakaudelle myönnettiin yhteensä 70 toimilupaa, joista 18 on valtakunnallisia tai osavaltakunnallisia ja loput paikallisia tai alueellisia.
Vuosi 2019 oli kaupallisen radion kuudes peräkkäinen ennätysvuosi mainosmyynneissä. Audion yleisen kasvun, digitalisoitumisen ja radioalan kovan työn ja luovuuden siivittämänä kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi vuonna 2019 6,1 % edellisvuoteen verrattuna. Radioiden kuuntelu on myös pysynyt korkealla: vuoden 2019 aikana 90,8 % suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain. (Lähde: Finnpanel Oy, KRT, 2019)
RadioMedia teetätti huhtikuussa kyselytutkimuksen, jossa kysyttiin muun muassa suomalaisten median käytöstä meneillään olevassa poikkeustilanteessa. Tutkimusjaksona oli viikko 15 (6.-12.4.) ja vastaajia yhteensä 1069. Medioiden käyttö on viimeisten poikkeusaikaviikkojen aikana lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä ja demografioissa.
RadioMedia julkisti RadioGaalan päivänä 24.4. kaupallisen radion 35v-tervehdysvideon, johon osansa antoivat Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sekä lukuisat tutut äänet eri kaupallisilta radiokanavilta. Linkki alla.
Lähde: Johnny L