Asiantuntija: moni verkkokauppa voi olla ”susi jo syntyessään”– EU tekee ensi vuonna muutoksen, joka voi tulla yllätyksenä monelle kauppiaalle

Koronakriisin myötä verkkokauppoja on perustettu kiivaalla tahdilla, mutta suomalaisen digipalveluita suunnittelevan Qvkin mukaan moni nyt pystytetty verkkokauppa on “susi jo syntyessään”, koska niiden maksuominaisuudet eivät välttämättä täytä EU:n vaatimuksia enää ensi vuonna.

”Isot toimijat ovat varmaankin tietoisia tulevasta muutoksesta, mutta epäselvyyttä voi olla siinä, mitä toimenpiteitä olisi tehtävä. Pienillä ja keskisuurilla verkkokauppiailla on varmaan eniten epätietoisuutta koko muutoksesta”, sanoo Qvik Oy:n maksuasiantuntija Mikko Vahter.

Uuden maksupalveludirektiivin astuessa voimaan, näillä näkymin ensi vuoden alussa, verkko-ostoksilla edellytetään jatkossa vahvaa tunnistautumista. Vahva tunnistautuminen edellyttää, että verkko-ostoksen maksaessaan asiakkaan on tunnistauduttava vähintään kahdella erillisellä tavalla, esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella ja käyttäjätunnuksilla. Pakolliseksi muuttuva vahva tunnistautuminen koskee kaikkia elektronisia maksutapoja, myös luotokorttiostoksia ja laskulla maksettavia ostoksia EU:n sisällä. Poikkeuksena ovat alle 30 euron ostokset, joita ei ole pakko ohjata vahvan tunnistuksen kautta.

Verkossa asioinnin turvallisuus jatkossa paranee, mutta miten on käyttökokemuksen laita? Tällä hetkellä vahva tunnistautuminen saattaa olla kuluttajalle kankeaa, kun pahimmillaan pitää räplätä verkkopankin, tekstiviestien ja paperisten avainlukulistojen kanssa.

Vahter sanookin, että jatkossa kilpailuetu on niillä, jotka pystyvät muokkaamaan palvelunsa mahdollisimman sujuvaksi. Pankeille EU:n tekemä muutos voi olla mahdollisuus erottautua kilpailijoista, riippuen siitä millainen ratkaisu tunnistautumiseen valitaan.

Lähde: Markkinointi & Mainonta

Author: Kirsi Seppänen