Jyväskylän yliopiston monitieteinen JYU.Wisdom -resurssiviisausyhteisö etsii uusimmassa julkaisussaan ratkaisuja liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Liikenne on toiseksi suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja maailmassa kattaen päästöjen kokonaismäärästä noin neljänneksen. Samaan aikaan kun yhteiskunnan muut sektorit ovat vähentäneet asteittain päästöjään, ovat liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolestaan kasvaneet. Lentomatkustaminen on tällä hetkellä yksi suurimpia ilmastonmuutosta kiihdyttäviä yksilötason tekoja. Vuoden 2019 lopussa tehdyssä tutkimuksessa todetaan, että lentomatkustamisen osalta suomalaiset tuottavat hiilidioksidipäästöjä asukasta kohti toiseksi eniten maailmassa heti singaporelaisten jälkeen. – Suomalaisten on vähennettävä hiilidioksidipäästöjään merkittävästi, jotta hiilineutraalius on saavutettavissa vuoteen 2035 mennessä. Suuri osa päästöistä syntyy kotimaan liikenteestä, joka vastaa noin viidesosaa koko maan kasvihuonepäästöistä, JYU.Wisdomin tutkijat kommentoivat.
Lyhyen aikavälin ratkaisuksi ongelmalle tutkijat esittävät lentojen siirtämistä raiteille. Kotimaanlentojen korvaaminen suunnitelmallisesti junaliikenteellä on nopea ja tehokas tapa vähentää päästöjä. Poliittisella päätöksenteolla ja verotuksella tukea voitaisiin nykyistä paremmin ohjata vähäpäästöisille liikennemuodoille. Myös lentoliikenteen verohelpotuksista luopumista ehdotetaan, Ruotsin esimerkki lentoverosta osoittaa välittömän vaikutuksen lentoliikenteen vähenemiseen. Valtionyhtiöiden Finnairin ja VR:n yhteistyön tiivistäminen olisi myös suotavaa.
Pidemmän aikavälin ratkaisuna toimii mm. uusiutuvien energiamuotojen lisääminen sähköntuotannossa sekä liikenteen sähköistäminen, jolloin juna- auto- ja lentoliikenne voitaisiin kaikki muuttaa jopa päästöttömiksi. – Myös junaliikenteen nopeudessa on vielä parantamisen varaa. Nopeammat osuudet esimerkiksi Helsingistä Turkuun ja Tampereelle lisäävät raiteiden houkuttelevuutta lentojen korvaajana. Lisäksi Helsinki-Vantaa voisi toimia kansallisen liikenteen solmukohtana, joka sisältäisi kansainvälisen lentokentän, rautatieaseman nopeille junille sekä linja-autoterminaalit.
Lue Wisdom Letter 1/2020 ”Suomen liikenteen tulevaisuus: Suosituksia hiilineutraalin henkilöliikenteen varmistamiseksi” täältä.
Lähde: Jyväskylän yliopisto