Tuore kysely: Korona on lisännyt Suomessa identiteettivarkauksien määrää – etenkin somessa ja deittipalveluissa pitää olla tarkkana

Yli puoli miljoonaa suomalaista on joutunut identiteettivarkausyrityksen kohteeksi viime vuoden aikana. Huijaukset ovat lisääntyneet korona-aikana. Tämä käy ilmi vakuutuspalveluyhtiö mySafetyn teettämästä tuoreesta kyselytutkimuksesta. IRO Researchin toteuttamaan kyselyyn osallistui huhtikuussa tuhat suomalaista.

Huijareista ovat koronan aikana kärsineet etenkin nuoret aikuiset. 25–34-vuotiaista lähes joka viides kertoi kyselyssä joutuneensa identiteettivarkauden uhriksi tai sen yrityksen kohteeksi. Yhteensä identiteettivarkauden tai sen yrityksen kohteeksi on joutunut useampi kuin joka kahdeksas suomalainen. Todellisuudessa tapauksia on todennäköisesti tätä enemmän, sillä osa ei tiedosta joutuneensa identiteettivarkauden tai sen yrityksen kohteeksi. Tähän viittaa se, että kyselyn mukaan melkein joka kolmas suomalainen oli saanut tietojen kalasteluviestejä vuoden aikana. Nuorista aikuisista jopa puolet joutui henkilötietojen kalastelun kohteeksi. Eniten ihmisten henkilötietoja yritettiin kalastella sähköpostilla. Nämä jäivät usein kalasteluksi, mutta moni huijari onnistui sosiaalisen median kautta.

Suurin osa edellisvuoden aikana toteutuneista identiteettivarkauksista sai kyselyn mukaan alkunsa sosiaalisen median kanavissa. Jopa 27 prosenttia identiteettivarkauksien uhreista ja kohteista nimeää somen kanavaksi, josta identiteettivarkaus tai sen yritys sai alkunsa. Sosiaalisen median rooli tietovuodon kanavana korostui erityisesti 25–34-vuotiaiden ja yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Kolmannes identiteettirikoksen uhreista tai kohteista ei osannut sanoa kyselyssä, missä he olivat edellisvuoden aikana menettäneet henkilötietonsa.

Poliisi on varoittanut toistuvasti koronan aikana leviävistä huijauksista. Erilaiset huijausyritykset ovat lisääntyneet koronatilanteen aikana. Koronavirusta on käytetty verukkeena muun maussa henkilötietojen ja maksukorttitietojen kalastelussa. Myös Kyberturvallisuuskeskus on saanut Suomessa kymmeniä ilmoituksia huijaussähköposteista, joissa yritetään saada selville ihmisiltä henkilötietoja ja maksukorttitietoja tietoja käyttämällä koronavirusta verukkeena. Verkkohuijarit yrittävät hyödyntää ihmisten suurta tiedontarvetta ja epävarmaa tilannetta.

Uutisointi identiteettivarkauksien lisääntymisestä korona-aikana on saanut kyselyn mukaan monet havahtumaan asian tärkeyteen. Runsas kolmannes vastaajista kertoi olevansa samaa tai jokseenkin samaa mieltä, että viimeaikainen uutisointi on saanut ymmärtämään identiteettivarkauksien riskit.

Identiteetin varastamisesta oli tutkimukseen osallistuneille seurannut ikäviä asioita. Lähes puolet kertoi varkaan ostaneen palveluita tai tuotteita verkosta hänen nimellään ja useampi kuin joka neljäs osallistuneista vastasi varkaan esiintyneen uhrin identiteetillä deittipalveluissa. Kaikki deittipalveluihin kohdistuneet identiteetin väärinkäytökset koskivat kyselyn mukaan naisia. Osa kyselyyn vastanneista kertoi huijarin väärinkäyttäneen heidän Spotifyn tai Playstationin tunnuksia.

Identiteettivarkaus aiheutti 38 prosentille uhreista taloudellista vahinkoa. Korkein tutkimuksessa mainittu yksittäinen menetetty summa oli 2 000 euroa.

Kyselytutkimus osoitti myös, että suomalaiset pelkäävät enemmän identiteettivarkautta kuin tulipaloja ja vesivahinkoja tai väkivaltaa.

Lähde: Yle

Author: Saara Teirikko