Vastuullisuuden merkitys matkailijoille kasvaa ja kotimaan matkailu on juuri nyt erityisen vastuullinen valinta. Visit Saimaa 2 – Lakeland Finland -hankkeessa jalkautetaan vastuullisen matkailun periaatteita Saimaan alueen matkailuyrityksiin. Visit Saimaa hyväksyttiin 1.6.2020 alueorganisaationa mukaan Visit Finlandin Sustainable Travel Finland (STF) -vastuullisuusohjelmaan. Myös neljä hankkeeseen osallistuvaa yritystä on jo hyväksytty mukaan.
STF-ohjelma tuo yritysten käyttöön kestävän matkailun työkalupakin, joka helpottaa vastuullisten tekojen omaksumista osaksi arkea. Vastuullisuus on paljon muutakin kuin päästöjen vähentämistä tai kulutuksen hillitsemistä. Matkailuyrityksissä se näkyy esimerkiksi ympäristöystävällisesti tuotettuina palveluina, paikallishistoriaan pohjautuvina tarinoina, historiallisesti merkittävien paikkojen ylläpitona, sukupolvelta toiselle siirtyvänä elinkeinona sekä lähi- ja sesonkiruokatarjontana.
– Monissa Saimaan matkailuyrityksissä vastuullisuusteot ovat jo arkipäivää, mutta niistä viestiminen on jäänyt. Ulkomaalaiset matkanjärjestäjät haluavat tietoa yritysten vastuullisuudesta ja yhä useampi matkailija valitsee vastuullisen matkakohteen. Vastuullisista teoista kertominen tuo siis todellista lisäarvoa yrityksille. Lisäämällä tietoisuutta vastuullisuuden eri osa-alueista kannustamme yrityksiä pitkäjänteiseen kestävän matkailun kehittämiseen, hankkeen vastuullisuuslähettiläs Sanna Eerikäinen kertoo.
Matkailijat itse ovat avainasemassa kestävän matkailun edistämisessä ja vaikuttavat siihen pienilläkin valinnoillaan suosimalla vastuullisia yrityksiä. Vastuullinen matkailija käyttää paikallisia majoitus- ja ravintolapalveluita ja ostaa esimerkiksi mökkituliaiset alueelta. Näin hän tukee paikallistaloutta ja lisää palvelujen kysyntää, mikä synnyttää uusia työpaikkoja. – Valmistelemme vastuullisen matkailijan vinkkiopasta, jossa kerrotaan yksinkertaisesti ja kevyesti matkailijoiden vastuullisista valinnoista. Harva tulee miettineeksi, että esimerkiksi paikallisessa ravintolassa lähiruoasta valmistetun aterian nauttiminen on vastuullinen teko, joka työllistää paikallisia ja lähialueen ihmisiä, Eerikäinen toteaa.
Kotimaan matkailu on tänä vuonna erityisen vastuullinen vaihtoehto. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema ja Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tarjoaa inspiraatiota siihen, millaisia helmiä kotimaasta löytyykään. Saimaan alue on laajalla tarjonnalla mukana ja monet syyt matkustaa Saimaalle löytyvät osoitteesta 100syyta.fi/saimaa. Lisää parhaita vinkkejä pidempiin ja lyhyempiin reissuihin Saimaalla löytyy myös Pure Saimaa -esitteestä sekä osoitteesta visitsaimaa.fi.
– Saimaalla ei ole massaturismia – turvavälit toteutuvat kuin itsestään ja koskematonta luontoakin löytyy. Alueen yritykset noudattavat tarkasti hygienia- ja turvallisuusohjeita. Digimarkkinointikampanjamme ovat saavuttaneet kotimaassa tänä keväänä 2,4 miljoonaa näyttöä ja toivomme, että nyt kun matkailu on sallittua etenkin kotimaassa, ihmiset tulisivat ihailemaan Saimaan aarteita myös livenä. Matkailukesä on parhaimmillaan ja Saimaalla on helppo lomailla turvallisesti ja vastuullisesti, Eerikäinen sanoo.