Työttömät kehittäisivät osaamistaan mieluiten yhdistämällä opiskelun työhön

Työssäkäyvät ottavat parhaillaan digiloikkia, kun koronaviruksen vuoksi lukuisat työt hoidetaan verkon välityksellä. Osaamisloikat tulee mahdollistaa myös työelämän ulkopuolella oleville. Sitra koosti yksiin kansiin työttömien näkökulmia elinikäiseen oppimiseen.

Koronaviruksen vaikutusten myötä osaamisen jatkuvan uudistamisen merkitys korostuu entisestään. Työttömäksi jäävä jää samalla vaille työssä tapahtuvaa osaamisen kehittämistä. Mitä pidempään työttömyys kestää, sitä tärkeämpää on oman osaamisen ylläpito ja kehittäminen. Sitran tänään julkistama muistio Työttömien näkökulma elinikäiseen oppimiseen luo kokonaiskuvan työttömien mahdollisuuksista kehittää osaamistaan.

Työttömät kehittäisivät osaamistaan mieluiten yhdistämällä opiskelun työntekoon, esimerkiksi oppisopimuskoulutuksen tai ammatillisen työvoimakoulutuksen keinoin.  Sekä työttömien, heitä ohjaavien henkilöiden että TE-toimistojen työntekijöiden mielestä luottamusta rakentaville kasvokkain kohtaamisille tarvitaan nykyistä enemmän aikaa.

Muistio herättää kysymään, olisiko monimutkaisten säädösten yksinkertaistaminen yksi ratkaisu tähän. Se vapauttaisi TE-toimistojen aikaa sekä henkilökohtaisiin kohtaamisiin asiakkaiden kanssa että yhteistyöhön työnantajien ja oppilaitosten kanssa. Näin työnhakijan osaaminen ja työelämän osaamistarpeet saataisiin kohtaamaan paremmin.  Yksi osaamisen kehittämisenja samalla työllistymisen keskeinen pullonkaula liittyy opiskelunaikaisen työttömyysetuuden yksilölliseen harkinnanvaraisuuteen.

Siinä missä työttömältä odotetaan aktiivisuutta kouluttautumisessa, päätösvalta asiassa on lopultakin viranhaltijalla. Vastuu työllistymisestä taas on työttömällä itsellään, vaikka työnhaussa tulee vastaan monia sellaisiakin haasteita, joihin ei voi osaamisen kehittämisestä huolimatta itse vaikuttaa. Näitä ovat muun muassa ikä, työttömän status, kulttuuritaustaan liittyvä syrjintä ja arvioinnin tutkintokeskeisyys.  Työttömän osaamisen kehittämisessä olennaista on tarkastella yksilön ja järjestelmän suhdetta.

Sitran muistiossa äänen saavat työttömät itse, heitä ammatikseen ohjaavat henkilöt sekä työ- ja elinkeinotoimiston asiantuntijat. Lisäksi sosiologian ja taloustieteen tutkijat Juho Alasalmi, Henna Busk, Markus Jäntti, Lena Näre ja Sari Näre tarkastelevat työttömien osaamisen kehittämistä työttömien nuorten, opiskeluajan työttömyysetuuden harkinnanvaraisuuden, työvoimapalveluiden vaikuttavuuden ja henkisen pääoman kannoilta. Aineisto on koottu elokuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana.

Lähde: Sitra

Author: Tuula Pohjola