EDUWATER-hankkeessa on kevään ajan suunniteltu innolla uusia oppimateriaaleja peruskoulun eri luokka-asteille.
Uutena aihekokonaisuutena opetukseen haluttiin tuoda viime vuosina paljon huomiota herättäneet mikromuovit ja muut roskat, jotka uhkaavat globaalisti niin meriympäristöä kuin sisävesiäkin. Nyt julkaistavan videon ja siihen liittyvien tehtävien avulla oppilaat pääsevät kurkistamaan tutkimuksen jännittävään maailmaan. Mikromuoveihin ja roskaantumiseen keskittyvä oppimiskokonaisuus on viimeistelyä vaille valmis. Sitä ovat olleet laatimassa mikromuovia tutkivat Anna-Riina Mustonen ja Pinja Näkki SYKEn meriroskaa tutkivasta ”Roskasakista”.
Maistiainen oppimiskokonaisuudesta – hyppää mikromuovitutkijan saappaisiin
Nyt julkaistavan videon ja siihen liittyvien tehtävien avulla oppilaat pääsevät kurkistamaan roskien ja mikromuovitutkimuksen jännittävään maailmaan. ”Vaikka roskaantuminen on vakava uhka ympäristölle, voi roskatutkimuksen tekeminen olla kiinnostavaa ja hauskaa. Tätä omaa innostustamme haluamme välittää myös oppilaille”, Anna-Riina Mustonen kuvailee. Videolla ohjeistetaan vaihe vaiheelta, miten jokainen voi helposti tutkia lähiympäristönsä roskaa ja mikromuoveja kotoa löytyvin tarvikkein. Suomenkielinen video on tekstitetty myös englanniksi ja venäjäksi.
Tutkimus sopii toteutettavaksi kaikille peruskoulun luokille. Videon ja tehtävien kautta voidaan pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitä ihmisten toiminnasta voi päätellä roskien perusteella? Mitä roskamateriaaleja ympäristöstä yleisimmin löytyy? Miltä mikromuovit näyttävät suurennuslasin läpi? Millaisilla keinoilla ympäristön roskaantumista voitaisiin vähentää? Ympäristöstä löytyvät roskat kytkeytyvät moniin yhteiskunnan toimintoihin, ja ne kertovat muun muassa kulutustottumuksistamme ja käyttäytymisestämme. Roskaantuminen on monitahoinen ongelma, jota voidaan käsitellä ja työstää esimerkiksi biologian, kemian, maantieteen, kuvaamataidon, historian ja yhteiskuntaopin oppitunneilla.
EDUWATER-hankkeessa suunnitellaan peruskouluun soveltuvia oppimateriaaleja kestävään vedenkäyttöön liittyen. Mikromuovikokonaisuuden lisäksi oppimiskokonaisuuksia on valmisteilla seuraavista aiheista: Jätevedet, Paikallisvedet, Globaalit vesivarannot, Minä ja vesi – Miten käytän vettä järkevästi?
Lähde: Syke