Puhelinmyynnin sääntelyä on kiristettävä Suomessa, arvioi Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV. Viraston selvityksen mukaan puhelinmyynti aiheuttaa suurelle enemmistölle kuluttajista runsaasti haittoja ja vain vähän hyötyjä.
Valtaosa suomalaisista olisi valmis kieltämään puhelinmyynnin kokonaan. Lähes kolme neljäsosaa kuluttajista katsoo, että puhelinmyynti häiritsee heidän yksityisyyttään ja myyjät painostavat ostamaan tavaroita tai palveluita.
KKV:n mukaan puhelinmyyntiä on rajoitettava, mutta niin, että markkinoiden toimivuus ei liikaa kärsi. Yksi vaihtoehto olisi muuttaa lainsäädäntöä siten, että myyjän pitää saada asiakkaalta kirjallinen vahvistus puhelimessa tehdyn sopimuksen jälkeen. Puhelinmyyjä saa soittaa Suomessa henkilöille, jotka eivät ole puhelinmyyntiä erikseen kieltäneet.
Lähde: STT