Suomalainen Vellamo -luonnonmineraalivesi yhteistyöhön UPM:n kanssa

”Luontoa säästävät pakkausratkaisut ovat selkeitä myyntivaltteja Pohjois-Amerikassa”

Vuonna 2020 vesibisneksen arvon arvioidaan olevan 280 miljardia dollaria. Nestlen ja Coca Colan kaltaisten globaalijättien markkinoilla toimii menestyksekkäästi myös pieni suomalainen Ice Age Water, jonka Vellamo-mineraaliveden tarina alkoi jääkaudella 10 000 vuotta sitten. Vellamon tavoitteena on toimia suunnannäyttäjänä ja edelläkävijänä luontoystävällisten pakkausratkaisujen käyttöönotossa.

“Kestävä kehitys ja läpinäkyvyys on alusta lähtien leivottu sisään Ice Age Waterin yrityskulttuuriin sekä tuotteen koko elinkaareen. Hiilineutraaliuteen pyritään niin tuotannon, pakkaamisen kuin logistiikankin osalta”, toimitusjohtaja Petteri Ahonen toteaa.

Tavoitetta tukevia uusia teknologioita etsitään ja kehitetään yhteistyökumppaneiden kanssa jatkuvasti. “Vellamo on ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön UPM Raflatac Forest Film -materiaalin. Kyseessä on pullojen läpinäkyvä etiketti, joka on painettu puupohjaisesta polypropeenimuovista valmistetulle etikettimateriaalille. Raaka-aine saadaan selluntuotannon sivuvirrasta”, Ahonen kertoo.

Etiketissä on hyödynnetty myös älytarraratkaisua. Sen avulla kuluttaja saa reaaliaikaista tietoa tuotteen elinkaaresta ja hiilijalanjäljestä. Vellamon päämarkkina-alue on tällä hetkellä Pohjois-Amerikka. Yhteistyökumppaneiden valintaa ohjaavat kestävän kehityksen ja läpinäkyvyyden arvot. Myös mielikuvien muokkaaminen ja brändinrakennus ovat keskeisessä roolissa. “Pyrimme yhteistyöhön yritysten kanssa, joilla on toimialakohtaiset kestävän kehityksen ohjelmat. Nämä jaamme avoimesti myös asiakkaidemme kanssa”, Ahonen sanoo.

Heinolan luonnonmineraalivesilähteestä pumpattava Vellamo on 10 000 vuotta vanhaa jääkauden aikaista sulamisvettä. Täysin puhdas, hienostuneen makuinen luonnontuote ei sisällä ympäristösaasteita eikä keinotekoisia kivennäis- tai makeutusaineita. Vuonna 2017 lanseeratun tuotteen maku ja design ovat voittaneet useita arvostettuja palkintoja, kuten German Design Award 2020, Red Dot Design Award 2019, Fine Waters Design Award 2019 Gold ja 2019 InnoBev Taste Award.

Lähde: Ice Age Water Oy 

Author: Tuula Pohjola