“Tuntuu, että nykyään maailmassa on niin vähän välittämistä. Tämä on sydämellinen teko.”
Lahden kaupungin työntekijät soittavat kaikille yli 80-vuotiaille lahtelaisille, jotka eivät ole säännöllisten sosiaali- ja terveyspalvelujen piirissä. Puheluiden avulla halutaan varmistaa arjen sujuminen ja turvallisuus myös poikkeusoloissa.
Kaupunki aloitti soittopalvelun 14.4. Puheluissa kartoitetaan arjessa selviytymistä ja kysytään kuulumisia; onko ikäihmisillä läheisiä tai tuttavia, jotka voivat auttaa heitä esimerkiksi kauppa-asioinnissa. Tarvittaessa ohjataan ottamaan yhteys Lahden asiointiapuun tai välitetään yhteydenottopyyntö ikääntyneitä palvelevaan hyvinvointiyhtymän asiakasohjaus Siiriin. Mikäli puhelun aikana tulee esille tarve keskustella tilanteesta tai mieltä askarruttavista asioista laajemminkin, voidaan asiakkaan suostumuksella lähettää yhteydenottopyyntö myös seurakunnan työntekijälle.
Ensimmäisen päivän aikana tavoitettiin 140 ikäihmistä: 27 henkilöä ohjattiin asiointiapuun, 15 henkilön osalta välitettiin yhteydenottopyyntö Siiriin ja kolmelta yhteydenottopyyntö seurakunnalle. Soittoyrityksistä huolimatta 28 henkilöä ei tavoitettu ensimmäisellä kerralla. Soittopalvelun nopea käynnistäminen onnistui kaupungin työntekijöiden ja työtehtävien siirrolla. Tehtävää soittopalvelussa tarjottiin niille työntekijöille, joiden työtehtävät ovat koronaepidemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa oleellisesti vähentyneet tai loppuneet.
Soittopalveluun rekrytoitiin kaksi esimiestä varhaiskasvatuksesta ja 31 soittajaa: 16 varhaiskasvatuksesta ja 15 kirjastosta. Lahden kaupungin osallisuus ja hyvinvointipalvelut on suunnitellut soittopalvelun ajalle 14.4.–13.5. Soittopalvelua jatketaan tarvittaessa, kunnes kaikille yli 80-vuotiaille on soitettu. Lahdessa yli 80-vuotiaita on noin 7100.
Lähde: Lahden kaupunki