Open Day antaa opettajille tietoa työelämän tarpeista ja syventää yhteistyötä.
Salpauksessa halutaan huolehtia siitä, että opetus vastaa työelämän ja opiskelijoiden tarpeita. Yksi keino työelämän tarpeiden tunnistamiseen on Open Day -toimintamalli, jossa opettajat vierailevat työpaikoilla opiskelijoiden mukana.
Osuuskauppa Hämeenmaassa lähdettiin siihen innokkaasti mukaan, kun Open Day -malli käynnistyi viime vuonna. – Meistä paras anti oli verkostoituminen. Saimme vahvistettua yhteyttä oppilaitokseen. Työntekijät saivat myös uutta tietoa itselleen siitä, mitä Salpaus voi heille tarjota ja me saimme kerrottua esimerkiksi harjoittelun mahdollisuuksista, kertoo työsuhdeasiantuntija Riikka Vormisto.
– Halusimme mukaan, koska tätä kautta voimme antaa opettajille mahdollisuuden nähdä, mitä tänä päivänä on työelämä. Nyt tutustumiset ovat olleet koronatilanteen takia tauolla, mutta mielellämme näitä mahdollisuuksia edelleen tarjoamme, kun taas pääsemme koronan osalta takaisin normaalimpaan elämään, hän jatkaa.
Salpauksen kolme ravintola- ja catering-alan opettajaa työskentelivät viime syksynä paikallisissa ravintoloissa Open Day -toimintamallin tiimoilta. Lehtori Soile Venäläinen oli tekemässä kokin töitä ravintola El Torossa ja Lahden Seurahuoneella, kummassakin yhden päivän ajan. – Halusin mukaan, koska haluan pysyä ajanhermolla. Vaikka olin ravintolassa vain yhden päivän ajan, niin näin silti älyttömän paljon.
Venäläinen kehuu, että hänet otettiin tosi hyvin vastaan. Hän kertoo käyneensä näissä ravintoloissa aiemmin monta kertaa, mutta se on eri asia kuin olla oikeasti työntekijän roolissa. – Tutustuin eri ihmisiin ja kyselin heiltä, onko opetettu oikeita asioita ja onko opiskelijat taidoiltaan sellaisia, että pärjäävät työpaikoilla. Näin myös, millaisia työpaikat ovat ja millaisille opiskelijoille voisin suositella paikkaa.
– Päivien aikana näin paljon muutakin, kuten työrytmiä, keittiön ja salin yhteistyötä. Näitä ei tiedä asiakkaana tai tiskin toiselta puolelta. Olen tyytyväinen, että lähdin mukaan. Sain päivien aikana vahvistusta omalle opetukselle kun näin, että ravintoloiden työntekijät tekevät asioita samalla tavalla kuin itse olen opettanut, Venäläinen sanoo.
Syksyn aikana Open Day -mallia on kehitetty niin, että myös opinto-ohjaajat ja yhteisten tutkinnon osien opettajat, kuten matemaattisten aineiden ja äidinkielen opettajat, lähtevät mukaan työpaikoille ammatillisten opettajien mukaan yhden työpäivän ajaksi. Tarkoituksena syventää niin ammatillisten opettajien ja muun henkilöstön ymmärrystä siitä, millaista osaamista opiskelijoiden tulevilla työpaikoilla tarvitaan. Koronatilanne on syksyn aikana kuitenkin vaikeuttanut työpaikoille menemistä, ja tutustumisia on siirretty tulevalle keväälle.
Ammatillisen koulutuksen ydintehtävä on lisätä ja syventää työelämän ja oppilaitosten välistä yhteistyötä. Tätä tukee Open Day -toimintamalli, jossa opettajat vierailevat työpaikoilla. Vierailupäivien tarkoituksena on saada tietoa työelämän tarpeista ja arvokasta palautetta siitä, mihin suuntaan ammatillista koulutusta pitäisi uudistaa ja kehittää.
Tarkoitus on oppia paremmin tuntemaan työelämää, työpaikkoja ja niissä toimivia ihmisiä. Asiat sujuvat paremmin, kun tutustumme ihmisiin, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Hyvien henkilösuhteiden avulla lisätään yhteistyötä ja helpotetaan molemminpuolista yhteydenpitoa. Parasta osaamista -hankkeessa kehitetystä Open Day -mallista on tarkoitus tehdä Salpauksessa pysyvä toimintatapa, joka laajenee koskemaan koko henkilöstöä. Tutustumisia voidaan toteuttaa myös toisinpäin. Open partner -mallissa työelämässä jo oleva voi tulla tutustumaan oppilaitoksen arkeen.
Lähde: Koulutuskesksu Salpaus