Tummunutkin banaani on yhä käyttökelpoinen

Pääkaupunkiseudulla toimivan HOK-Elannon ruokakaupoissa ja ravintoloissa ruokahävikkiä on vähennetty merkittävästi jo vuosien ajan, ja kehitystyö hävikin minimoimiseksi jatkuu edelleen. Helsingin Sokoksen uudistetun S-marketin marketpäällikkö Ari Kemppainen toteaa, että eniten hävikkiä aiheuttava tuoteryhmät kaupassa ovat tällä hetkellä hedelmät ja vihannekset. Toiseksi eniten hävikkiä tuottaa valmisruoka, jossa riisipiirakat, patongit ja lihapullat nousevat esiin. Kolmanneksi eniten tilastoissa näkyvät leipomotuotteet. Kemppaisen mukaan hedelmä- ja vihannesosastolla erityisesti kovin tummuneet banaanit jäävät ostamatta tai pehmenneet tomaatit laarin pohjalle, vaikka itse tuote olisikin täysin hyödynnettävissä.

Hävikin hyödyntämiseen on keksitty myös uusia ratkaisuja. Elokuussa Sokoksen taloon avatussa Happy Farmer -ravintolaperheessä alakerran S-marketin ruokahävikkiä hyödynnetään jo vahvasti annosten teossa. Lähestyvän hävikkiviikon hengessä Happy Farmer haluaa kannustaa ihmisiä käyttämään ruokahävikin hyväkseen järjestämällä 3.–6.9. Sokoksen talossa banaanikampanjan. Kampanjan aikana kello 14–18 välisenä aikana Sokoksen alakerran uudistetusta S-marketista löytyy ilmaiseksi erikseen merkittyjä tummuneita banaaneita, joita näyttämällä Happy Farmerista saa mukaansa palan hävikkibanaaneista valmistettua banaanileipää sekä reseptin leivonnaisen valmistamiseen myös kotona.

Kauppojen keinot hävikin vähentämiseksi ovat kasvaneet viime vuosina ja suuri osuus edellä mainittujen tuoteryhmien hävikistä pystytään vielä hyödyntämään hyllystä poistamisen jälkeen, esimerkiksi lahjoituksena hyväntekeväisyyteen. Isoin osa hävikin hallinnasta tehdään kuitenkin ennen kuin tuotteet saapuvat myymälään. Toimet ovat tehonneet, sillä viimeisen viiden vuoden aikana koko S-ryhmän markettien ruokahävikki on vähentynyt 15 prosenttia. – Hävikin hallinta on monen tekijän summa. Myymälävalikoimaa suunnitellaan kysynnän mukaan. Päivittäisten tilausten täsmäyksellä voidaan vaikuttaa eniten hävikin hallintaan ja tietysti myyntiin. Kaupassa yksi merkittävimmistä hävikinvähennyskeinoista on punalaputus, Kemppainen luettelee. Marketpäällikkö muistuttaa, että myös asiakas voi kuitenkin tehdä osansa hävikin vähentämiseksi.

3 vinkkiä: näin autat vähentämään hävikkiä kauppareissun aikana
– Suunnittele ostoksesi etukäteen.
– Opi hyödyntämään rippeet kotona. Kypsynyt tuote ei ole yhtä kuin pilaantunut tuote. Jos tomaatti tuntuu liian pehmeältä salaattiin, se voi toimia lämpimänä lisäkkeenä tai tomaattikeiton raaka-aineena. Monet rippeet sopivat hyvin esimerkiksi kiusauksiin, piirakoihin, pitsoihin, pastoihin, sosekeittoihin, laatikkoruokiin, lisukkeisiin tai smoothieihin.
– Palauta erityisesti kylmässä säilytettävät tuotteet oikealle paikalleen, jos et päätäkään ostaa niitä. Voit myös antaa tuotteen myyjälle, joka vie sen takaisin.

Lähde: HOK-Elanto

Author: Saara Teirikko