Suomalaistutkijoiden analyysi Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myyntiin johtaneesta prosessista on kerännyt jo noin 20 000 lukukertaa. Aalto-yliopiston ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden Nokian matkapuhelinliiketoiminnan viimeisiä vuosia käsittelevä tutkimus on noussut arvostetun Business History -tiedejulkaisun luetuimmaksi artikkeliksi latausten lukumäärällä mitattuna. Kyseessä on liiketoimintahistorian arvostetuin tiedejulkaisu.
Business History -tiedejulkaisun artikkelissa ”The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013” tutkijat korostavat Nokian vastareaktion Applen ja Android -leirin haasteeseen liittyneen sekavaan, sisäistä kilpailua lietsoneeseen organisaatiorakenteeseen ja selkeän teknologiastrategian puutteeseen. Monitieteinen artikkeli yhdistää muun muassa historiantutkimuksen ja strategisen johtamisen lähtökohtia ja menetelmiä.
Artikkelin avoin verkkoversio julkaistiin kesällä 2019 ja se on vuodessa ohittanut paljon kauemmin ladatuimpien listalla olleet artikkelit. Nousu ladatuimmaksi artikkeliksi on ollut poikkeuksellisen nopea. Suuri latausmäärä johtuu ilman muuta aiheen yleisestä kiinnostavuudesta. Lataukset eivät kuitenkaan olisi olleet mahdollisia ilman avointa julkaisua. Latausmäärä osoittaa, kuinka tärkeää avoin tutkimustiedon julkaiseminen on, tutkijat korostavat ja samalla kiittävät Jyväskylän yliopistoa, joka hankki artikkelille avoimen julkaisun. Suuri latausmäärä myös purkaa myyttiä, ettei suomalainen aihe tai Suomen historiaan läheisesti kiinnittyvä aihe kiinnostaisi maailmalla. Artikkeli on saanut latauksia ympäri maailmaa.
Osasta latauksista selviää myös lataajan taustayhteisö. Tutkijoille ei tullut yllätyksenä, että joukossa on paljon yliopistoja ja kansallisia yliopistojen kirjastokonsortioita, jotka välittävät tiedelehtiä maidensa yliopistoille. Taustayhteisöissä on myös koko joukko yrityksiä.
Juha-Antti Lambergin, Sandra Lubinaiten, Jari Ojalan ja Henrikki Tikkasen The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013 on julkaistu liiketoimintahistorian johtavassa tiedejulkaisussa, Business History -lehdessä. Linkki artikkelin elektroniseen versioon.
Tutkimusryhmä:
Juha-Antti Lamberg, Jyväskylän yliopisto (+358505771698, juha-antti.lamberg@jyu.fi)
Sandra Lubinaite, Telia Liettua
Jari Ojala, Jyväskylän yliopisto (+358400247387, jari.ojala@jyu.fi)
Henrikki Tikkanen, Aalto-yliopisto (henrikki.tikkanen@aalto.fi)
Julkaisutiedot:
Lamberg, J. A., Lubinaitė, S., Ojala, J., & Tikkanen, H. (2019). The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013. Business History, 1-47. https://doi.org/10.1080/00076791.2019.1593964
Lähde: Aalto-yliopisto