Kevytautoja koskevien lakien oli määrä tulla voimaan marraskuussa 2020. Suomen hallitus aikoo kumota kokonaisuudessaan niin sanottuja kevytautoja koskevat lait. Hallituksen mukaan taustalla on EU:n komission kanta, jonka mukaan Suomelle ei ole syytä myöntää poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Lakien on määrä tulla voimaan marraskuussa 2020. Kokonaisuus on kumottava ennen sitä, jotta vältytään EU:n todennäköiseltä rikosmenettelyltä Suomea vastaan, valtioneuvosto toteaa.
Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat arvostelevat voimakkaasti päätöstä. Järjestöjen mukaan Suomi hukkasi mahdollisuuden nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseen ja liikkumisen helpottamisen. Järjestöt arvioivat, että kevytauto olisi korvannut erityisesti traktorimönkijällä, mopolla, kevytmoottoripyörällä ja maataloustraktorilla tehtyjä matkoja. Kevytauto on ”selvästi turvallisempi vaihtoehto kuin sen mopo- tai traktorikortilla kuljetettavat ajoneuvovaihtoehdot”, järjestöt toteavat.
”Nopeudeltaan rajoitetun auton turvallisuusominaisuudet korostuvat Suomen kaltaisessa maassa, jonka pitkän ja pimeän talvikauden aikana sää- ja keliolosuhteet ovat haastavat. Modernista henkilöautosta muutoskatsastettavissa kevytautoissa on monia kehittyneitä turvavarusteita – esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutus”, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa muistuttaa.
Kevytautosäädökset sallisivat 15 vuotta täyttäneen kuljettaa mopoautokortilla kevytautoa, joka on muutoskatsastettu henkilöautosta.Kevytautolla tarkoitetaan traktoriluokan (T1-luokan) ajoneuvoja, jotka on muutettu vuonna 2015 tai sen jälkeen käyttöönotetusta henkilöautosta. Kevytauton suurin rakenteellinen nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Sen omamassa ajokuntoisena olisi enintään 1 500 kiloa ja 1 800 kiloa, mikäli ajoneuvon käyttövoimana on yksinomaan sähkö.
Lähde: KL