Helsinki Ethics 2020 -konferenssi nostaa esiin mediamaiseman muutokseen liittyviä eettisiä kysymyksiä

3.- 4.9. järjestettävä kansainvälinen Helsinki Ethics 2020 -konferenssi käsittelee laajasti ajankohtaisia viestinnän, median ja liiketoiminnan etiikkaan liittyviä kysymyksiä, kuten valeuutisia, disinformaation leviämistä ja tekoälyn etiikkaa. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n järjestämän konferenssin suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Tapahtuman ohjelma pureutuu monipuolisesti eettisiin kysymyksiin liike-elämän ja viranomaisten viestinnässä sekä median rooliin ja mahdollisuuksiin ylläpitää faktoihin perustuvaa tiedonvälitystä. Sananvapaus ei ole mikään itsestäänselvyys edes Euroopassa. Valeuutiset, disinformaation leviäminen tai tekoälyn etiikka koskevat meitä kaikkia. Pandemia on lisännyt rikollisuutta verkossa. Tarve eettiseen toimintaan ja pohdintaan siitä, mitä se tarkoittaa globaalissa mediamaisemassa, on kasvussa. ”Silmien ummistamista vihapuheelle ja sen seurauksille minä kutsun välinpitämättömyydeksi” todistaa kirjailija Sofi Oksanen omassa puheenvuorossaan.

Tapahtuman pääpuhujia ovat Pulitzer-palkittu tutkiva journalisti (Guardianin ex-päätoimittaja) Alan Rusbridger, UK:n hallituksen ylin viestintävirkamies Alex Aiken, kirjailija Sofi Oksanen ja konstruktiivisen journalismin liikkeen perustaja Ulrik Haagerup. Puhujien joukossa on useita tunnettuja vaikuttajia, kuten Ruotsin radion Cilla Benkö, Sitran Jyrki Katainen ja alivaltiosihteeri Kai Sauer sekä palkittuja journalisteja, alan professoreita sekä kansainvälisten järjestöjen etiikka-asiantuntijoita. Helsinki Ethics 2020 -konferenssi toteutetaan hybridimuotoisena.

Tapahtuman järjestää ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry. Tapahtuman kumppaneina ovat mm. Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN sekä sen saksalainen ja itävaltalainen sisarjärjestö, International Communications Consultancy Organisation ICCO, Helsingin Sanomain Säätiö, T-Media, Lehtikuva, Helsingin kaupunki, Finnair ja IROResearch.

Tapahtuman verkkosivut

Lähde: ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry

Author: Tuula Pohjola