Virolaisomisteinen Operail Finland aloittaa tavaraliikenteen Suomen rataverkolla syksyn aikana. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt yhtiölle yhtenäisen turvallisuustodistuksen ja toimiluvan rautatieliikenteen harjoittamiseen Suomen rataverkolla. – Pyrimme hakemaan koko junan käsittäviä kuljetuksia ja suuria vaunuryhmiä. Emme keskity millekään erityiselle teollisuudenalalle, vaan suuret massatavarakuljetukset kiinnostavat, kertoo Operail Finlandin toimitusjohtaja Ilkka Seppänen. Käytännössä tämä tarkoittaa hänen mukaansa suuryrityksiä. Yhtiöllä on jo sopimuksia asiakkaiden kanssa.
Ensimmäiset veturit ovat saapuneet Suomeen. Operail harjoittaa liikennettä yhdeksällä yhdysvaltalaisen Wabtecin PowerHaul-veturilla. Veturit ovat dieselkäyttöisiä, eli ne sopivat myös sähköistämättömille rataosuuksille. Seppänen luonnehtii vetureita tehokkaiksi kuusiakselisiksi linjavetureiksi, jotka takaavat raskaiden tavarajunien tehokkaat ja luotettavat kuljetukset. Ennen kuljetusten käynnistymistä veturit tarvitsevat vielä viranomaisten hyväksynnän. Rahtiliikenne Suomen rautateillä avautui kilpailulle vuonna 2007, mutta kilpailijoita VR:lle on ilmaantunut niukasti. Yksityinen Fenniarail palvelee viidellä dieselveturilla pääasiassa metsäteollisuutta. Toiminta on laajentunut myös Suomen ja Venäjän välisiin yhdysliikennekuljetuksiin.
Operail Finland on Viron valtion omistaman rautatieyrityksen Operailin tytäryhtiö. Yhtiö kertoi viime lokakuussa investoivansa 50 miljoonaa euroa toiminnan käynnistämiseen Suomessa. Operailin pääliiketoiminta-alueita ovat tavarakuljetukset, veturien ja vaunujen kunnossapito ja valmistaminen sekä liikkuvan kaluston vuokraaminen. Virolaisella emoyhtiöllä on 3 500 rautatievaunua, joista lähes 2 200 on liisattu kansainvälisille asiakkaille. Operail valmistaa vetureita omaan käyttöön ja vientiin Tapan varikolla Virossa. Seppänen on toiminut aiemmin VR:n rahtiyksikön Transpointin johtoryhmän jäsenenä.
Lähde: STT