Hyvää Suomesta kipusi Suomen arvostetuimmaksi alkuperämerkiksi ja neljänneksi suosituimmaksi brändiksi

Hyvää Suomesta -merkki paransi sijoitustaan huimasti viime vuodesta, kaikista brändeistä nyt neljänneksi, kertoo Hyvää Suomesta markkinointipäällikkö Minna Asunmaa.

Listan kärjessä ovat Fiskars, Fazer ja Yle. “Neljäs sija arvostetuimpien brändien joukossa kertoo kuluttajien luottamuksesta ja rakkaudesta oman maan ruokaan”, Asunmaa arvioi tiedotteessa. Brändien arvostusta selvitettiin Markkinointi & Mainonta-lehden tutkimuksessa. Taloustutkimus ja Markkinointi & Mainonta ovat toteuttaneet Brändien arvostus -tutkimusta vuodesta 1997. Tämän vuoden tutkimuksessa oli pisteytetty 534 brändiä.

Tutkimuksessa kysytään myös suositteluhalukkuutta. Viime vuosina suositeltujen brändien joukko on harventunut, ja tänä vuonna vain 12 ylsi erinomaisiin tuloksiin. Suositeltuimpiin brändeihin kuuluu tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta kertovia merkkejä, ja Hyvää Suomesta -merkki oli tässä joukossa mukana.

Alkuperä- ja ympäristömerkit ovat erityisesti nuorten arvostamia. Nuorimman ikäryhmän listalla 12 arvostetuimman brändin kärkeen mahtuu tänä vuonna viisi tuotteiden alkuperästä ja tuotantotavasta kertovaa merkkiä, joista korkeimmalla sijalla on Hyvää Suomesta.

Lähde: MT

Author: Saara Teirikko