Metsähallituksen strategia on uudistumassa vastaamaan globaaleihin haasteisiin, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja muutokseen sopeutumiseen. Osana meneillään olevaa strategiatyötä uudistettiin Metsähallituksen brändi ja tunnus vastamaan uutta toimintatapaa ja tavoitteita. Uusi strategia pohjautuu Metsähallituksen tarkoitukseen, joka on luonnon arvon ja yhteisen varallisuuden vastuullinen kehittäminen yli sukupolvien. Kirkastettu brändi rakentuu sidosryhmien ymmärtämiselle, strategiselle vastuullisuudelle ja ylisukupolvisuuteen.
Uusiutuneelta Metsa.fi-verkkosivustolta löytyvät muun muassa keskeiset tiedot Metsähallituksen toiminnasta sekä organisaation ajankohtaisasiat – myös ruotsin, englannin ja saamen kielillä. Saavutettavuus on tärkeä osa vastuullista verkkopalvelua ja sivusto pyrkii täyttämään saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.1) AA-tason, kuten laki digitaalisten palveluidentarjoamisesta edellyttää.
Graafisen ilmeen uudistuksessa tavoitteena on saavutettavuus, selkeys, innostavuus ja helppo käytettävyys. Kruunun metsistä muistuttava kruunu on esiintynyt lähes kaikissa Metsähallituksen tunnuksissa läpi vuosikymmenien. Uusi Metsähallitus-tunnus kytkeytyy tähän mielenkiintoiseen historiaan, mutta ilmentää samalla modernin Metsähallituksen toiminnan laajuutta, huomioi maat ja vedet, ihmisen ja luonnon, toiminnan ja sen vaikutukset. Tunnus otetaan käyttöön asteittain ja vanhaa tunnusta näkyy vielä jonkin aikaa esimerkiksi joissakin maasto-opasteissa.
Yhdessä Metsähallituksen johdon ja henkilöstön kanssa tehdyssä brändityössä tunnistettiin kehittämiskohteita. Metsähallituslaiset haluavat jatkossa toimia tiiviimmin yhteistyössä niin sisäisesti kuin sidosryhmien kanssa. Tavoitteita ja haasteita halutaan tarkastella ylisukupolvisesti ja globaalisti, sillä Metsähallitus voi toimillaan vaikuttaa ihmiskunnan suurten haasteiden ratkaisemiseen.
Lähde: Metsähallitus