Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja suomii Väylävirastoa kovin sanoin: “Todellinen halu tasoristeysturvallisuuden parantamiseen puuttuu”

Väyläviraston mukaan tasoristeyksiä poistetaan ja parannetaan sitä mukaa, kun siihen saadaan rahaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo, että rautateiden turvallisuudessa olisi parannettavaa. Ongelmana on erityisesti vartioimattomat tasoristeykset.  – Tasoristeysturvallisuus on Suomessa aika huonolla tolalla. Meillä on paljon vartioimattomia tasoristeyksiä, joissa sattuu vakavia onnettomuuksia.  Veli-Pekka Nurmi kertoo, että Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on ollut yhteydessä rataverkosta vastaavaan Väylävirastoon useita kertoja viime vuosien aikana, jotta vartioimattomat tasoristeykset saataisiin poistettua.

Nurmen mielestä Väylävirastossa ongelmaa on vähätelty.  – On vedottu voimavarapulaan ja siihen, että tasoristeyksiä on niin suuri määrä. Minä näen kyllä, että sellainen todellinen halu tasoristeysturvallisuuden parantamiseen puuttuu, Veli-Pekka Nurmi sanoo. Suomessa on parituhatta vartioimatonta tasoristeystä. Näissä sattuu vuosittain parikymmentä onnettomuutta, joissa kuolee muutama ihminen. Tänä vuonna tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut kolme henkilöä. Viimeksi elokuun lopulla Ilmajoella sattui kuolonkolari.  Veli-Pekka Nurmen mukaan erityisen vaarallisia tasoristeyksiä on joitain kymmeniä; niissä sattuu säännöllisesti onnettomuuksia tai vaaratilanteita.  – Ne ovat hyvin tiedossa ja ne pitäisi poistaa mahdollisimman nopeasti.

Väyläviraston liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen kertoo, että Väylävirasto aloitti vuonna 2018 nelivuotisen ohjelman(siirryt toiseen palveluun), jonka avulla poistetaan tai parannetaan yli 300 tasoristeystä.  – Hankkeen hinta on 40 miljoonaa euroa ja lähtökohta on ollut se, että on lähdetty parantamaan huonoimpia, Koistinen sanoo.  Koistinen ei täysin niele OTKESin johtajan Veli-Pekka Nurmen syytöksiä haluttomuudesta puuttua tasoristeysongelmaan. – Ei välttämättä puutu tahtoa, mutta tällä hetkellä mennään tällä rahoituskehyksellä mikä meillä on. Voi olla, että meillä on erilainen näkemys tästä meidän meneillään olevasta tasaristeysten poisto- ja parantamisohjelmasta, Koistinen sanoo.

Lähde: Yle

Author: Tuula Pohjola