Ruokavirasto on lähettänyt Valiolle kehotuskirjeen, jossa kehotetaan lopettamaan harhaanjohtava laidunkuvituksen käyttö vapaan lehmän maidon markkinoinnissa.
Valion vapaan lehmän maito tulee pihattonavetoista, joissa lehmät eivät ole kytkettyinä. Laitumelle tai jaloittelemaan ne eivät välttämättä pääse.
Kun Valio syyskuussa toi vapaan lehmän maitonsa markkinoille, sen kilpailija Juustoportti ärsyyntyi.
Juustoportin samanniminen tuote on ollut markkinoilla jo pitkään, ja yhtiön mukaan sen kriteerit ovat tiukemmat: lehmät muun muassa pääsevät ulkoilemaan ympäri vuoden.
Ruokavirasto on nyt selvittänyt, syyllistyykö Valio harhaanjohtavaan markkinointiin.
Virasto toteaa, että Valio voi käyttää markkinoinnissaan termiä vapaan lehmän maito, vaikka lehmät eivät ulkoilisikaan. Pihatossa kytkemättä liikkuva lehmä on viraston tulkinnan mukaan vapaa verrattuna parsinavetassa kytkettynä pidettyyn lehmään. Suurin osa Suomen navetoista on edelleen parsinavetoita ja merkittävä osa lehmistä pidetään niissä.
Markkinoinnin kuvastoa Valio sen sijaan joutuu muuttamaan.
“Tuotenimi vapaan lehmän maito tai muu lehmien vapauden korostaminen yhdistettynä laiduntavien lehmien kuviin luo mielikuvan vapaasti laiduntavista lehmistä”, Ruokavirasto katsoo. “Jos näillä lehmillä ei tosiasiassa ole laiduntamismahdollisuutta, markkinointi on harhaanjohtavaa.”
Harhaanjohtava markkinointi pitää korjata tai lopettaa, Ruokavirasto kehottaa.
Lähde: Maaseudun Tulevaisuus