Uuden suurhankkeen painopisteinä liikenneturvallisuus ja terveydenhuolto – tutkijat kehittävät älykkäitä antureita seuraamaan liikkeitä, väsymystä ja jopa tunteita

VTT vetää toukokuussa käynnistynyttä 30 miljoonan euron NextPerception-hanketta, jossa kehitetään älykkäitä anturiratkaisuja mm. automaattiajamiseen sekä terveydenhuoltoon.

Hankkeen tavoitteena on kehittää liikenneturvallisuutta parantavia anturiratkaisuja mm. kuljettajan tilan seurantaan sekä onnettomuuksien vähentämiseksi risteysalueilla. Toinen hankkeen painopisteistä on terveydenhuolto, jossa älykkään anturiteknologian avulla pyritään mahdollistamaan potilaan voinnin entistä tarkempi seuranta.

Anturiteknologioista on tullut arkipäivää, ja ihmiset luottavat yhä enemmän älykkäisiin järjestelmiin, jotka tekevät heidän terveyteensä, turvallisuuteensa ja hyvinvointiinsa vaikuttavia päätöksiä. Terveydenhuollossa järjestelmät tarkkailevat vähäisimpiäkin muutoksia potilaan terveydentilassa, ja liikenteessä automatisoidut ajoratkaisut kasvattavat merkitystään. Turvallisuutemme riippuu järjestelmien kyvystä tehdä oikeita päätöksiä, mikä puolestaan riippuu niiden kyvystä muodostaa täsmällinen ja paikkansapitävä käsitys ihmisistä ja heidän ympäristöstään. ”Koska päätöksenteko siirtyy yhä enemmän ihmisiltä koneille mahdollisesti riskialttiissa tilanteissa, kuten terveydenhuollossa tai liikenteessä, on tärkeää varmistaa, että taustalla toimivat anturi- ja päättelytekniikat ovat luotettavia ja turvallisia”, VTT:n erikoistutkija Johan Plomp toteaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin osalta hanke keskittyy jatkuvaan terveydentilan seurantaan, joka tukee yksilökeskeistä terveydenhuoltoa ja potilaan aktiivista roolia hoitoprosessissa. Hankkeessa kehitetään teknologioita mittaamaan ja seuraamaan erityisesti sellaisten henkilöiden vointia, käyttäytymistä ja toimintaa, jotka tarvitsevat tavanomaista enemmän hoitoa ja huolenpitoa. Tähän ryhmään kuuluvat usein esimerkiksi iäkkäät ja monisairaat potilaat.

Kahdessa muussa käyttötapauksessa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja ja ratkaistaan haasteita, jotka liittyvät automatisoituun ajamiseen kaupunkiympäristöissä ja haastavissa sääolosuhteissa.

Lähde: VTT Research

Author: Saara Teirikko