Tuotantoeläinten hyvinvoinnista kertovaa pakkausmerkintää valmistellaan täydellä höyryllä

Suomeen suunniteltu eläinten hyvinvoinnista kertova pakkausmerkintä ottaa harppauksia eteenpäin. Merkin valmistelutyö on edennyt loppusuoralle. Valmista ehdotusta merkin toteuttamiseksi odotetaan syksyllä. Elintarvikkeisiin tarkoitetulla merkillä halutaan edistää tuotantoeläinten hyvinvointia, tuoda näkyväksi kotieläintiloilla eläinten hyvinvoinnin eteen tehtävää työtä ja parantaa tilojen kannattavuutta. Lisäksi eettisestä tuotannosta kertova merkki toisi lisää valinnanvaraa kuluttajille.

Merkkiä valmistelevat Luonnonvarakeskus (Luke) ja Pellervon taloustutkimus. “Merkinnästä on tulossa vapaaehtoinen ja markkinalähtöinen. Jokainen yritys päättää itse, hakeeko merkkiä vai ei”, arvioi tutkimusprofessori Jarkko Niemi Lukesta. Hänen mukaansa merkin käyttöönoton ajankohta riippuu pitkälti siitä, miten yritykset lähtevät siihen mukaan. Merkin menestymisen edellytyksenä on Luken tutkimusprofessori Niemen mukaan se, että merkki parantaa todennetusti eläinten hyvinvointia. Hyvinvointimerkitystä tuotteesta on myös saatava kustannukset kattava lisähinta, jonka kuluttajat ovat valmiita maksamaan. Tarvitaan myös riittävästi tuotantovolyymia. Valmistelussa on lähdetty siitä, että eri eläinlajit ja tuotantotavat saisivat omat tasovaatimuksensa. Nyt valmistelussa oleva ehdotus koskee naudanlihaa, maitoa, sianlihaa, kananmunia, siipikarjan lihaa ja lampaanlihaa. Kriteereinä merkille voisivat olla esimerkiksi eläinten elintilan määrä ja laatu, liikkuminen ja lajinmukaisen käyttäytymisen aiempaa parempi mahdollistaminen.

Kyselyiden perusteella kolme neljäsosaa kuluttajista suhtautuu hyvinvointimerkkiin myönteisesti. Kuluttajilta on myös kysytty näkemyksiä siitä, mitkä ovat tärkeitä asioita eläinten hyvinvoinnille. Ykköseksi nousevat perustarpeet, kuten vapaus janosta ja nälästä sekä hyvä terveys. Niiden jälkeen tulevat olosuhteet, kuten vapaus liikkua, riittävä tila, pehmeä makuualusta ja hyvä hoito. Hyvinvointia luovat myös hyvä hoitaja–eläin-suhde, eläinten mahdollisuus lajinomaiseen ja sosiaaliseen käyttäytymiseen sekä jälkeläisten hoitoon. Kuluttajien mielestä hyvinvointimerkin tuotot pitäisi kanavoida suoraan tuottajille. Suosittu vaihtoehto on malli, jossa kuluttaja maksaa tuotteen hinnassa eläinten hyvinvoinnista ja tuottaja saa merkin tuotot. Kannatusta saa myös rahasto, josta tuotot tilitetään tuottajille.

Lähde: MT 

Author: Saara Teirikko